Port / Hafen

Plany portu szczecińskiego z lat 20 

Ile miast, tyle koncepcji

Każde duże miasto miało, ma i będzie mieć różne plany rozwoju. Przedwojenny Stettin też nie próżnował - w ówczesnym Szczecinie planowano gigantyczne linie kolejowe, masę nowych dworców, linie przeładunkowe, a także wielkie inwestycje w porcie. Jeżeli dawne wizje zostałyby zrealizowane port w Szczecinie były pięciokrotnie większy. Do przerobienia na baseny portowe poszedłby między innymi Ostrów Mieleński.

Pewnie zaraz mnie ktoś zaatakuje za „proniemieckość”, ale może poruszmy pewien temat 😛 Wiecie jak mógłby wyglądać port w Stettinie gdyby Niemcy wygrały wojnę? Przeglądając  mapy z dysku, by dodać je do innego postu przypomniałem sobie o ciekawej mapie „stettińskiego” portu. Nie jest to dokładnie mapa portu, a projekt i wizja jego znaczącej rozbudowy. Widzimy na niej zupełnie inny układ niż znamy dzisiaj. Można powiedzieć, że gigantyczny. Do postu załączam trzy grafiki – wspomnianą mapę, nałożenie jej na dzisiejszy kadr oraz oczywiście jak to wygląda dziś (w kadrze z Google Maps 2017).

Na kiedy można ją datować? Na pewno widzimy Breslauer Bahnhof (Dworzec Wrocławski) powstały w 1877 roku, widzimy również Hakenterrasse (Wały Chrobrego) powstające w pierwszych latach XX wieku. Zdaje się też, że istnieje elektrownia przy Gdańskiej – duży czarny obiekt – zbudowana w 1912. Zaznaczona jest grobla w miejscu Duńczycy. Również Elewator Ewa zdaje się być jeszcze nie oznaczony na tej mapie. Dokładną pierwszą publikację podał Bartosz, wskazując datę publikacji planów – 1925. Elewator powstał w 1935, a jeszcze go tutaj chyba nie ma.
 
Na planie widać na przykład przekop w miejscu Wyspy Grodzkiej oraz przedłużenie Łasztowni. Widać również zakopany Kanał Wrocławski, obok którego powstałby kolejny duży kanał portowy do przeładunków. W dużej części zasypana byłaby Duńczyca, która zamieniłaby się w port. Podobnie Ostrów Mieleński zmieniłby się całkowicie – z zielonej wysepki w strefę portową. Cały „cypel” z ogródkami na Ostrowie Grabowskim byłby przerobiony na port.
Łącznie według wizji miało istnieć dziewięć dużych basenów portowych oraz dziesiątki kilometrów linii kolejowych. Między Hryniewieckiego, a Stanisława Kujota (wschód od zarządu portów) miała powstać wielka siatka kolejowa.

Zajrzyj w okolicę!

Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna – możesz ja kliknąć i oddalić widok, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Wiele postów znajdujących się w bliskiej odległości gromadzi się w grupy – je możesz rozdzielić kliknięciem na ikonę.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Poprawka?

Kliknij i daj znać!

Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook „Szczecin Znany i Historycznyklikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!

Post na FB

Skomentuj na Facebooku!

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin