Bywa fascynujące 😉 Dowiadujemy się z niej o dość typowych wydarzeniach i zwyczajnych pracach. Obszerne artykuły opracowujące historię kamienic, willi albo wydarzeń historycznych wyglądają inaczej - prasa jest po prostu codzienna.
Kliknij i rozwiń spis treści
Są miejsca w Szczecinie, o których jest bardzo mało informacji lub najczęściej nie są one ukazywane za pomocą zestawu przedwojennych fotografii w taki sposób – chodzi o lokacje mało turystyczne, mało atrakcyjne i głównie służące jako… wyrobiska. Dzisiaj opisywany obszar to zarośnięta skarpa, sugerująca że coś tam musiało „być”. Dziś stoi tam kilka małych budynków, obok przechodzi autostrada A6 oraz ekspresowa E28, linia wysokiego napięcia, a kawałek dalej ulica Kluczborska. Dzięki wcześniejszej (przed przeniesieniem na stronę WWW) publikacji na naszej grupie Facebook pojawiło się kilka detali do odnalezionych w dawnej prasie fotografii – podpisy z podziękowaniami poniżej.
Prawobrzeże Szczecina, konkretnie to południowe słynęło niegdyś z wydobycia różnych surowców. Może nie złota i srebra, a na przykład kredy. Tutaj bardzo istotna uwaga, bo niektórzy już podejrzewają miejsca wydobywcze wokół jeziora Szmaragdowego. To nie jest to samo miejsce! To, które widzimy na fotografiach znajdowało się w dawnym Klütz, czyli dziś Kluczu pod Żydowcami. Była to żwirownia i odkrywka znajdująca się na wschodzie. Gdzie konkretnie? We wzmiance prasowej wspominano, że okolice dolnego i górnego Klucza pełne były źródeł żwiru, jednak wydobywanie go było przez długi czas nieopłacalne, do momentu aż niedawno (czyli przed 1929 rokiem) zainwestowano w budowę magazynu, placu wydobywczego oraz mostku z kolejką. Do tego przekopano się pod nasypem tradycyjnej kolei i stworzono mniejszą, a następnie transportowano ją do kanału. Stamtąd barki zabierały urobek do Szczecina. Wzmianka podaje też, że żwirownia mogła osiągać do 1000 metrów sześciennych żwiru tygodniowo.
Co ciekawe, do dzisiaj przetrwał zarówno basen, z którego odbijały barki transportowe, jak i możliwe, że przejście dla kolejki pod nasypem kolejowym – aktualnie raczej nieco szersze i większe w porównaniu do starej fotografii. Pan Krzysztof dodał ciekawostkę, o której nie wiedziałem – na jednej z fotografii widzimy wagon akumulatorowy Wittfelda, dopisując, że już w 1907 roku z powodzeniem konstruowano pociągi o napędzie akumulatorowym. I faktycznie, fotografia pociągu Wittfelda zgadza się kształtem z tym, jaki widzimy na kadrze zamieszczonym w prasie sprzed niemal 100 lat. Za to kolega Przemek dopisał, że po zaprzestaniu wydobycia w wyrobisku przerobiono je na wysypisko śmieci zamknięte w 2006 roku i poddane rekultywacji.
Hej! To wycinek historii!
Tekst, który czytasz jest tylko fragmentem całego wątku - pamiętaj, że to tylko wycinek z gazety lub dawnego artykułu.
Opis może nie zawierać bardzo precyzyjnych detali.
Kolejka składała się, co ciekawe, na odcinkach z dwóch torów i obsługiwana była przez małą lokomotywę spalinową. Tu mowa o kolejce, jaka zabierała urobek przez tunel w nasypie klasycznej kolei, a potem do barek przy kanale. Linia ta zabierała wagoniki z wyrobiska, około 500 metrów przez główną ulicę dawnego Klütz, następnie pod nasypem kolejowym do pomostu załadunkowego. Oznacza to, że wykopy i skarpa przy ulicy Komety w Kluczu to opisywane miejsce. Tam również – na skrzyżowaniu Komety z Rymarską, za torami kolejowymi znajduje się pochodzący jeszcze z XIX wieku mały kanał. Kiedyś będzie trzeba się wybrać, by zobaczyć czy dziura w nasypie to ta sama, którą mamy na fotografii 🙂 Z drugiej strony już po zdjęciach satelitarnych widać, że mogła być poszerzona. Dokładną lokalizację opisywanego miejsca pokazuje załączona pinezka na mapie lokalizacji poniżej.
Wszystkie informacje oraz detale znajdziesz na stronie Galerii Wspierających.
W imieniu redakcyjnego kiciucha dzięki za rozważenie wsparcia 💝
Wirtualna karma
Redakcyjny kiciuch i jego pełna miska- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Mini Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
- Wirtualna piona! Dzięki takim ludziom jak Ty możemy opłacać licencje, serwer oraz domenę.
Na serwer
Koszty, licencje... 💝- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Średni Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
- Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem
Zdecyduję samemu
Dzięki za 5 zł lub nawet 500 zł!- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym zależna od kwoty (Mini 50+, Średni 100+, Wielki 200 +)
- Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem przy wsparciu od 100 zł
Widzę BŁĄD, mam sugestię!
Ostatnia aktualizacja 4 miesiące temu
Możesz zgłosić problem lub propozycję rozwinięcia guzikiem poniżej albo dołącz do nas na forum dyskusyjnym.
Twórca całego tego zamieszania na Szczecin Znany i Historyczny, grzebiący pod każdą przedwojenną cegłą w Szczecinie. Dreptus okolicznus, gatunek pospolity. Droniarz, miłośnik ciemnego piwa, tematyki II Wojny Światowej. Codziennie? Po prostu brodaty brzydal.
Zajrzyj w okolicę postu!
Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!
Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Kliknięcie w ikonę pokaże Ci miniaturę i tytuł.
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.