Wielu mieszkańców Szczecina nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie zawiłości miały szczecińskie postacie, statki, parowce oraz nazwy. Co miał ze sobą wspólnego Włodzimierz Lenin, rewolucja w Rosji oraz nadburmistrz Szczecina Hermann Haklen?
Postać Hermanna Hakena znana jest do dziś – urodzony w Koszalinie, a pochowany w Szczecinie prawnik i samorządowiec, późniejszy burmistrz Kołobrzegu oraz nadburmistrz Szczecina.
 
Znany z wprowadzania w życie gigantycznej przebudowy, chociaż na stronie w Wikipedii ma „babola”. Dziś poza słynnymi Wałami Chrobrego, które przed wojną nosiły jego nazwisko – Hakenterrasse – ma swoje rondo. Dość spore rondo! 😉
Niewielu jednak wie, że miał parowiec „swojego imienia” – nazwany Oberbürgmeister Haken. Tutaj w fotografii prześwietnego szczecińskiego fotografa. Chyba nie muszę pisać o kim mowa?
 
Oczywiście był nim Max Dreblow. Oryginał pocztówki został wysłany do Rostocku, a zapiski na odwrocie napisano… na Morzu Bałtyckim… Podpisano je „Am Ostsee”. Wysłano ją 4 sierpnia 1908 roku.
Ciekawy artefakt pochodzący z parowca pokazywał kiedyś Natalia Dominik Wołyńscy, o tutaj:
https://www.facebook.com/…/Szcze…/posts/979719805997706/
 

Statek Filozofów

Parowiec zbudowano w 1895 roku we Flansburgu, dla szczecińskiej Neue Dampfer-Compagnie, którą w 1923 roku przemianowano na Stettiner Dampfer-Compagnie. Firma ta miała duże straty w wyniku I Wojny Światowej, a kolejne statki trafiały do innych państw w ramach Traktatu Wersalskiego. Wielu zadaje sobie pytanie – jak to było, że dawniej pod Wałami Chrobrego stało tyle statków?!
 
Przykładem jest los tej firmy – w 1930 roku spółka została zamknięta, nie dała rady konkurencji, kryzysowi oraz wpływowi transportu kolejowego. Skąd zatem nazwa „statek filozofów”? Dawny parowiec Oberbürgmeister Haken był użyty wraz z bliźniaczym Preußen do transportu z Rosji inteligencji, którą Lenin ze swoimi zwyrolami uznawał za „wrogów ludu”. Jedną z najbardziej znanych postaci na pokładzie był filozof i teolog Nikolai Alexandrovich Berdyaev. Deportacja z Rosji odbywała się właśnie do ówcześnie niemieckiego Szczecina, na pokładzie wymienionych dwóch parowców.

Wątek szczeciński deportacji inteligencji

Szczeciński „statek filozofów” odbija nad ranem 29 września 1922 roku z dawnego Piotrogrodu w Rosji i kieruje się do Szczecina. Mając na pokładzie 30 intelektualistów wraz z rodzinami. Dano im możliwość zabrania tylko podstawowego ubrania, paru przedmiotów i odrobiny pieniędzy. Reszta – klejnoty, kosztowności, cenne przedmioty odebrano im przed wypłynięciem. Wielu z intelektualistów pojechało później ze Szczecina do innych miast Niemiec, Francji oraz Wielkiej Brytanii.
 
Sam parowiec Oberbürgmeister Haken w 1927 roku, rok po opisanych wydarzeniach, zmienia nazwę na Sachsen, następnie w 1931 na Renata i należy do firmy, którą prowadził Theodor Gribel. O tej rodzinie pisałem już kiedyś, tutaj:
https://www.facebook.com/…/Szcze…/posts/977119776257709/
Nasz nadburmistrz zmieniał nazwy jak rękawiczki, bo już w 1935 nazywa się Ostprussen. W trakcie II Wojny Światowej podobnie jak wiele innych parowców przejmuje marynarka wojenna, stacjonuje w Lubece, gdzie solidnie obrywa w trakcie jednego z nalotów, ostatecznie zostaje zezłomowany w 1950 roku.

Możesz dołączyć do grupy Facebook! Post o powyższej treści znajdziesz klikając w ikonę!
Prócz tego znajdują się tam inne nieopublikowane na stronie posty.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
Historyczny Szczecin