Postacie ze Szczecina i Stettina

W dawnej fabryce powozów panów Pflug 

By móc wcielić się w czasy, gdy ta reklama była „świeża” na stronach dawnych gazet musimy cofnąć się do 1898 roku. Wyobraź sobie ten rok, te czasy. Jeżeli nie dasz rady, to ci pomogę 😉

Kto wie… może ktoś z Was mieszka w kamienicy, w jakiej mieszkał kiedyś producent powozów! 🙂
Zaczynamy od 1898 roku.
Nie ma jeszcze kościoła św. Wojciecha ani Serca Jezusowego na Przy Placu Zwycięstwa. W Lasku Arkońskim nie stoi Wieża Quistorpa, ba! Mało tego! Nie ma jeszcze Wałów Chrobrego, Muzeum Narodowego, a Most Długi jest jeszcze w starej formie – aktualny Most Długi postawiony kilka lat później jeszcze nie istnieje. Dokładnie w tym roku – 1898 – odsłonięta zostanie Fontanna Manzla (Manzelbrunnen), potocznie nazywana Sediną.
O Titanicu jeszcze nikt nie myślał 😉
 

Dawne powozy z końca XIX wieku

Po dawnym Szczecinie towary rozwozi się konnymi powozami, tak samo podróżują bardziej bogatsi mieszkańcy, których stać na coś lepszego niż parę desek i dwa koła. Niektórzy z nich posiadają zdobione i kosztujące sporo pieniędzy „wagony”.
Gdzie w dawnym Szczecinie można było kupić taki powóz na przełomie 1899 i 1900? Bogatszy? Najnowszy? Zdobiony?
Musimy udać się na narożnik dawnej Berlinerthor (ówcześnie taka nazwa, z h) oraz Bellevuestraße. Tam swój magazyn i sklepik posiadal pan Hermann Pflug, mieszkający na dawnej Berlinerthor 7. Dzisiaj lokalizacja jego biznesu znajdowałaby się na ulicy Potulickiej.
 

Hermann Pflug i jego fabryka

Pan Hermann Pflug zapewnia w swojej reklamie, że dostępne są modele berlińskie, paryskie, a ceny są „fabryczne” oraz można wykonać u niego naprawy już posiadanych powozów. Pomijając, że jego nazwisko w języku niemieckim – pflug – znaczy dosłownie… pług 😉
Wcześniej swój biznes pan Hermann Pflug prowadził wcześniej w Stargardzie przy tamtejszej Breitestraße 34, dzisiejszej ulicy Pocztowej. Później jego biznes w tym mieście przejmie Max Pflug.
Kto by pomyślał, że fotografia jego zakładu znana jest do dziś – ta ze Stargardu, zamieszczono na Fotopolsce pod tym linkiem:
https://fotopolska.eu/H.-Pfflug-sprzedaz-zaprzegow…
 
Krótko po reklamie z 1898 roku w biznesie w Szczecinie pojawia się ktoś nowy – Max Pflug. Posiadaczem fabryki 10 lat później – w 1908 roku – jest Max, który przez krótki czas mieszkał w Szczecinie, po czym przeniósł się do Stargardu. Firma również i tam otworzyła swój oddział właśnie pod jego kierownictwem. W Szczecinie zaś zarządzał Paul Pflug, zachowując w 1908 roku kantor i mieszkanie przy Bramie Portowej, a magazyn na Saunierstraße 6, czyli dzisiejszej Władysława Jagiełły.
W kolejnych latach firma panów Pflug rozrasta się – kantor pozostaje przy Bramie Portowej, ale fabryka mieści się przy Gustav-Adolf-Straße 11, gdzie również właścicielem mieszkania na piętrze jest pan Paul Pflug. Dzisiaj to ulica Parkowa, tuż za skrzyżowaniem z Malczewskiego w kierunku do Dubois.
 

Rozwój i zniknięcie firmy panów Pflug

Firma posiada również budynki przy Blumenstraße 11 i Poststraße 3, czyli przy Szarotki oraz Dubois. Biznesu do starości dogląda też pan Hermann Pflug, wspomniany na początku, jako manager firmy.
Wraz z postępującą technologią, typowe powozy zamieniały się w samochody – podobnie biznes panów Pflug przerzucił się również na blacharstwo i prace przy karoseriach samochodowych. Możliwe, że biznes nie dał rady kryzysowi, może wiek właścicieli zmusił ich do końca biznesu lub sam interes nie szedł wtedy dobrze – w drugiej połowie lat trzydziestych Paul Pflug przenosi się z mieszkaniem na Loewestraße 7b, nieistniejącą dziś ulicę która znajduje się w Galaxy. W 1938 roku znika z ksiąg w Szczecinie.

Możesz dołączyć do grupy Facebook! Post o powyższej treści znajdziesz klikając w ikonę!
Prócz tego znajdują się tam inne nieopublikowane na stronie posty.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
Historyczny Szczecin