Altdamm / Dąbie

Gustav Habeck i jego naprawa aut w Dąbiu 

Gdzie zatankować w Dąbiu?

Może nie w dzisiejszym Dąbiu, a dawnym Altdamm - z niektórych okolic zdjęcia potrafią być bardzo rzadkie i ciężko je umiejscowić w dzisiejszym Szczecinie. Pan Gustav Habeck miał swój zakład produkcji pojazdów, warsztat i stację benzynową przy dzisiejszej Goleniowskiej w Dąbiu, a dawnej Gollnowerstraße w przedwojennym Altdamm. Gdzie dokładnie?

Szczerze? Dzisiaj tylko dwa miejsca kojarzą mi się z salonami samochodowymi w Szczecinie lub warsztatami i naprawami – ulica Struga (obszar na południe od Dąbia) oraz Tama Pomorzańska. Oczywiście innym czytelnikom miejsca naprawy samochodów mogą kojarzyć się z innymi lokalizacjami. Okazuje się, że strzał w Dąbie jest dość trafny historycznie, bo przy dawnej Gollnowerstraße, czyli również dziś Goleniowskiej, znajdowała się przedwojenna fabryka maszyn oraz autoserwis. Jest jej fotografia, co stanowi kolejne zdmuchnięcie kurzu historii z nieznanego do dziś miejsca, w tkance przedwojennej. Należy oczywiście zaznaczyć, że w okolicy wykonania tej fotografii nie jesteśmy w Szczecinie, a w dawnym Altdamm – wtedy całkowicie osobnym mieście – dzisiejszym Dąbiu. Mimo, że dzisiaj gdy mówimy „jadę do Dąbia” mamy na myśli po prostu inną część miasta, w latach trzydziestych XX wieku było to osobne miasto. Co ciekawe, rodzina Habeck z dawnego Altdamm miała ten sam „styl”, który mają dzisiejsze autosalony lub warsztaty samochodowe – cały rząd budynków należał właśnie do niej.

Możesz skorzystać z wpłaty poprzez zrzutka.pl przyciskiem poniżej, otrzymując personalne podziękowania na naszej grupie Facebook!
DZIĘKUJEMY!
Utrzymanie strony WWW i licencji 54%

Dziś? Bloki mieszkalne i zieleń, dawniej zakład kowalski

By udać się w opisywane dziś miejsce musimy udać się na skrzyżowanie dwóch ulic na wschód od starego Dąbia – na Goleniowską, Pucką i Helską. Skrzyżowanie tych dróg to dawny numer Gollnowerstraße 15 (Goleniowska), po prawej stronie, patrząc w kierunku północnego wschodu. By łatwiej rozeznać się w terenie można skorzystać z załączonej mapy oraz porównań lotniczych, a także widoku (2019) z Google Earth. Numer 15 od którego zaczyna się „przygoda” z panem Habeck mieścił się na miejscu pierwszego bloku. Przeglądając dawne księgi adresowe można zauważyć, że sporo osób z nazwiska Habeck w Szczecinie zajmowało się kowalstwem i obróbką. Z dawnej prasy możemy się dowiedzieć, że z czasem pan Gustav Habeck produkował niewielkie pojazdy oraz naprawiał samochody, a obok jego firmy w Dąbiu można było zatankować samochód.

Uruchomienie stacji benzynowej

W księgach adresowych pojawia się obok bohatera również August Habeck. W ich posiadaniu jest numer 15 oraz wcześniejszy – numer 13. Dziś ten ostatni jest narożny z ulicą Pucką. Warto zauważyć, że w tym miejscu przetrwała (2021) kamienica z numerem 14, a także część wewnętrznych zabudowań dawnej fabryki pojazdów, przedwojennego warsztatu samochodowego i kuźni – to mała doklejka do narożnika z kominem. Obiekt ten jest widocznie połączony na zdjęciach lotniczych z 1943 roku. Pan August Habeck pojawia się w Dąbiu nieco wcześniej – na początku XX wieku, zaś pan Gustav Habeck, około 1915 roku.

W 1931 roku pan Gustav Habeck otwiera również stację benzynową – otrzymuje na to zgodę od miasta, występując również pod adresem Gollnowerstraße 16 (Goleniowska). Jego ojciec – August Habeck następnie decyduje się jednak na przejście na emeryturę, nie występuje już w księgach jako właściciel fabryki, zakładu mechanicznego lub jako mistrz kowalski, a jako emeryt. Biznes dalej prowadzi Gustav występując z tytułem „wagenbau” (producent pojazdów). Zakład musiał się dobrze rozwijać – Gustav Habeck kupuje wyróżnienie swojego nazwiska w ostatniej księdze adresowej, raczej nie spodziewając się tego, że w 1945 roku rosjanie niemal zrównają Dąbie i okolicę z ziemią. Zniszczona zostanie również duża część zabudowy przy sąsiedniej Puckiej.

Pozytywną kwestią zmian w okolicy opisywanego adresu jest zieleń – ulice Dąbia były niemal pozbawione rozłożystej zieleni. Na fotografiach i pocztówkach widzimy zasadzone drzewa przy głównych drogach, te jednak osiągnęły dorodne rozmiary dopiero dekady po wojnie. Enklawą zieleni stała się też dzisiejsza Strefa Sportowa między Jugosłowiańską i Bośniacką – przed wojną były tutaj pola uprawne i sady. Warto też wspomnieć, że dosłownie sąsiedni obszar przy ulicy Młyńskiej w kierunku Narzędziowej oraz wschodnim stanowiła łąka, dziś to teren zielony i zadrzewiony, podobnie jak teren przy ulicy Stacyjnej.

Zajrzyj w okolicę!

Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!

Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Wiele postów znajdujących się w bliskiej odległości gromadzi się w grupy – je możesz rozdzielić kliknięciem na ikonę.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Poprawka?

Kliknij i daj znać!

Ostatnia aktualizacja 2 lata temu

Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook „Szczecin Znany i Historycznyklikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!

Post na FB

Skomentuj na Facebooku lub podziel się postem ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin