Skąd na Odrze śluzy? Skąd przekopy? Skąd taka żegluga, a nie inna? Dlaczego Odra lub Regalica wpada do jeziora Dąbie w taki sposób, a nie inny? Za wieloma zmianami i ochroną przeciwpowodziową Szczecina przed wojną stała postać, o której dziś mało kto słyszał. Czas to lekko zmienić i pokazać Gustava z fotografii!
Kliknij i rozwiń spis treści
Oczywiście określenie „ojciec” jest nieco nad wyrost – wodociągi oraz instalacje wodne na Odrze oraz w Szczecinie istniały już na długo przed tym, jak Gustav Albert Kieseritzky rozpoczął swoją pracę. Jednak dopiero za jego czasów w Szczecinie zaczęły powstawać na masową skalę i stały się w momencie jego śmierci standardem dla dużej części miasta. Kiedy istniał już port wolnocłowy Gustav jeszcze w Szczecinie nie pracował, jednak kolejne wodne inwestycje na Odrze powstawały już pod jego okiem i w trakcie jego pracy w mieście. Również był pierwszym, który objął faktycznie urząd dyrektora Urzędu Inżynierii Wodnej w przedwojennym Szczecinie, jaki utworzono z połączenia innych. Rodzina o nazwisku Kieseritzky może mieć polskobrzmiące pochodzenie, jednak jest to rodzina w pełni bałtycko-niemiecka, która do dziś ma spore rozgałęzienia. Jedną z głównych jej postaci jest Gustav Kieseritzky, ojciec opisywanej postaci, który był dyrektorem politechniki w Rydze. Lionel z tej rodziny był w XIX wieku mistrzem szachowym, a Gangolf znanym archeologiem. Nazwisko ustalone przez potomków pochodzi przynajmniej z 1690 roku, kiedy zmarł w dzisiejszej Łotwie. Dzisiejszy potomek rodziny, który dba o pamięć o przodkach żyje w Szwecji.
Pamiętają nas dzięki naszej śmierci – przez nekrologi
Losy głównej postaci opracowania – Gustava Alberta Kieseritzky – poznajemy dzięki zajmującemu ponad jedną stronę dawnemu nekrologowi. Wspomniano, że zmarł po krótkiej chorobie w wieku 83 lat. Urodził się jako Niemiec Bałtycki niedaleko od miasta w języku polskim znanym jako Kieś – to łotewskie Cēsis, a niemieckie Wenden – 30 lipca 1858 roku. Konkretnie w osadzie Birkenruh. Jego ojcem był pracownik oświaty, a późniejszy dyrektor uczelni Johann Georg Gustav Kieseritzky, matką zaś Jenny Fanny Kieseritzky z domu Hollander.
Nauki pobierał w miejskim gimnazjum w Rydze, a następnie uczył się na niemieckiej uczelni wyższej, której dyrektorem był jego ojciec. Następnie Gustav Albert Kieseritzky wielokrotnie w okolicach 1881 roku wyjeżdżał do centralnych Niemiec na wyjazdy studenckie. Trudniejsze czasy nastały, kiedy car Aleksander III rozpoczął działania „odniemczania” w regionach nadbałtyckich. Uzyskał obywatelstwo pruskie zdając również egzamin na inżyniera budownictwa w Berlinie. Następnie kształcił się w kierunku hydrotechniki zdając w 1887 roku główny egzamin państwowy do pruskiej szkoły inżynierstwa, kierując swoje wykształcenie w stronę hydrotechniki. Swój „odcisk” miał też w budowie znanego Kanału Kilońskiego, który ówcześnie nazywano Kanałem Cesarza Wilhelma (Kaiser-Wilhelm-Kanal). Jego żoną została Helene Sophie Kieseritzky z domu Ulrich. Pobrali się 22 maja 1888 roku w Gdańsku.
Gustav Kieseritzky był wtedy kontrolerem budowy. Następnie pracował w Kilonii oraz Rendsburgu (gdzie urodził się jego znany syn), później otrzymał stanowisko kierownika wydziału konstrukcyjnego w dawnym Graudenz, dziś to Grudziądz. Kolejna zmiana nastąpiła 1 lipca 1900 roku, kiedy został dyrektorem Urzędu Inżynierii Wodnej w Stralsundzie, niedaleko od Szczecina.
🔍︎ Możesz powiększyć kafelki kliknięciem
Długo nie przywiązywał się od miejsca, bo już w 1906 roku był państwowym urzędnikiem w Królewcu (Königsberg, w dzisiejszym obwodzie królewieckim), a w 1907 roku ostatecznie trafił do Szczecina z którym związał się na dłużej. Zamieszkał tu pod dawną Kronenhofstraße 26, na III piętrze kamienicy. Była to kamienica przy nieistniejącej dziś ulicy, na rogu z kolejną nieistniejącą – Bugenhagenstraße. Według ówczesnej numeracji. By umieścić ten adres na mapie dzisiejszego Szczecina musimy znaleźć się w północno wschodnim narożniku nowej części Galaxy.
Objął tu stanowisko odpowiedzialne za sprawy hydrotechniczne i transportowe ze Szczecina do Świnoujścia. Jednym z jego dokonań było poszerzanie dolnej Odry. Ten wątek jest dość ciekawy, bo według obszernego nekrologu Gustav Albert Kieseritzky rozrysowywał te plany już wiele lat przed tym, jak ostatecznie rozpoczął prace w Szczecinie. Wspomina się, że w 1921 roku połączono różne urzędy w okolicach w jedną Dyrekcję Inżynierii Wodnej w Szczecinie postać Gustava pasowała tam „jak ulał”. Określano go człowiekiem szlachetnym i ze zrównoważoną osobowością, a także kimś kto potrafił harmonijnie połączyć obszary pracy wydzielone z wcześniej trzech różnych administracji, tworząc z nich jedność. Na emeryturę przeszedł 30 września 1926 roku w wieku 68 lat. Krótko wcześniej – w 1923 roku został mianowany członkiem nadzwyczajnym Pruskiej Akademii Inżynierii Lądowej.
Na tej stronie nie ma reklam, treści sponsorowanych, płatnych ani irytujących okien. Wysokiej jakości zdjęcia, grafiki, serwer, domenę i licencje utrzymujemy wyłącznie z Waszych wpłat.
Wszystkie informacje oraz detale znajdziesz na stronie Galerii Wspierających.
W imieniu redakcyjnego kiciucha dzięki za rozważenie wsparcia 💝
Wirtualna karma
Redakcyjny kiciuch i jego pełna miska- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Mini Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
- Wirtualna piona! Dzięki takim ludziom jak Ty możemy opłacać licencje, serwer oraz domenę.
Na serwer
Koszty, licencje... 💝- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Średni Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
- Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem
Zdecyduję samemu
Dzięki za 5 zł lub nawet 500 zł!- Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
- Ranga "Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym od kwoty (Mini 50+, Średni 100+, Wielki 200 +)
- Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem przy wsparciu od 100 zł
🔍︎ Możesz powiększyć kafelki kliknięciem
Statek o nazwie Keseritzky
Ciekawie uhonorowano jego pracę dla żeglugi, hydrotechniki oraz pracy na rzecz kanałów wodnych i rzek w 1930 roku. Jak podaje prasa ze Stralsundu oraz biuro prasowe Wyższego Prezydium w Szczecinie trzy statki zwodowane w stoczni Oderwerke zastąpiły służące odpowiednio 55, 64 i aż 75 lat prarowe statki hydrotechniczne. Dwa nowe i duże trafiły do Stralsundu, jeden mniejszy do Świnoujścia. Większe miały 25 metry długości, niecałe 6 metrów szerokości i silnik o mocy 225 KM firmy Deutz. Duża część wyposażenia była sterowana elektrycznie – w tym maszyny ratownicze, wciągarki kotwiczne, elementy strażackie, przekładnie sterowe. Dwa statki, które wysłano do pracy w Stralsundzie otrzymały nazwy: Kieseritzky oraz Wellmann, na część dyrektora do spraw inżynierii wodnej w Szczecinie oraz starszego urzędnika rządowego i budowlanego Wellmanna, również ze Szczecina. Tym najprawdopodobniej był Ernst Wellmann. Według kilku informacji w sieci statek ten został przekazany do Londynu możliwe, że jako reperacja wojenna 27 września 1945 roku.
Wspominano w nekrologu, że Gustav nigdy nie traktował swoich pracowników z pozycji przełożonego, a najważniejsza dla niego była przyjacielska współpraca. Był spokojny, elegancki i zawsze pogodny. W jego pożegnalnym nekrologu Gustav Kieseritzky przedstawiany był jako urzędnik sumienny, którego oceny i polecenia były doskonale krótkie, ale i klarowne. Zaś błędy i potknięcia potrafił objaśnić często w humorystycznej formie, co było zachętą do dalszej pracy dla innych. Niestety, stan jego zdrowia pogorszyła śmierć małżonki – Helene Sophie – w 1928 roku. Nie ugiął się i wciąż był aktywny mimo emerytury – był doradcą nadprezydenta szczecińskiego oraz Szczecińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz członkiem doradztwa przy urzędzie Gospodarki Wodnej i Wyższego Sądu Administracyjnego. Zmarł 20 sierpnia 1941 roku w szpitalu miejskim Szczecinie, o 2:00 w nocy. Powodem śmierci był rak żołądka i możliwe komplikacje po operacji. Mieszkał wtedy w kamienicy przy dawnej Derfflingerstraße 5, na I piętrze. Dzisiaj to ulica Czesława, a kamienica o numerze 5 nie przetrwała II Wojny Światowej i późniejszych rozbiórek. Stała lekko na wschód od istniejącej zabytkowej kamienicy na końcu.
Gustav Junior – późniejszy wiceadmirał
Miał kilkoro dzieci, między innymi jego synem był Gustav Junior, konkretnie Gustav Albert Alexander Kieseritzky, który urodził się 22 września 1893 roku, a w Szczecinie 9 października 1920 roku wziął ślub. Gustav Junior związał swoją karierę z marynarką rozpoczynając ją już w 1912 roku, jako siedemnastoletni kadet. Ukończył też szczecińską szkołę Staatlichen König-Wilhelms-Gymnasiums na rogu dzisiejszej Wielkopolskiej i Jana Pawła II. Służył na krążowniku Friedrich der Große, a już w wieku 24 lat otrzymał tytuł porucznika. Szkolił się też w zakresie służby podwodnej, następnie służył na trałowcach. Chwilowo służył na okrytym w Polsce złą sławą liniowcu Schleswig-Holstein, następnie był pierwszym oficerem na okręcie Admiral Graf-Spee. Kapitanem morskim został 1 czerwca 1937 roku, a u zarania II Wojny Światowej pracował jako szef sztabu wywiadu marynarki. W trakcie wojny awansowany na tytuł wiceadmirała.
Zginął w trakcie nalotu 19 listopada 1943 roku w mieście Kertsch na wschodnim Krymie. Trzeci Gustav – syn juniora i wnuk seniora – żyjący w latach 1921-1992 został dyrektorem w Kilonii. Z wątku rodzinnego można dodać, że w Szczecinie zmarła 3 sierpnia 1919 roku siostra głównego bohatera postu – Polly Kieseritzky, w Hohenkrug, czyli dzisiejszym skrzyżowaniu Szosa Stargardzka – Przyszłości (określane jako Struga, nie mylić z ulicą). Prócz niej pojawiają się w Szczecinie jeszcze inne nazwiska – Erich von Kieseritzky (część rodziny otrzymała ten tytuł) oraz inżynier Peter Kieseritzky w okresie II Wojny Światowej. Inną postacią była urodzona (nie w Szczecinie) Julie Meta Irene Kieseritzky, 14 listopada 1890 roku, która 27 października 1920 roku w Szczecinie wychodzi za mąż – była córką Gustava Seniora.
Widzę BŁĄD, mam sugestię!
Ostatnia aktualizacja 11 miesięcy temu
Możesz zgłosić problem lub propozycję rozwinięcia guzikiem poniżej albo dołącz do nas na forum dyskusyjnym.

Twórca całego tego zamieszania na Szczecin Znany i Historyczny, grzebiący pod każdą przedwojenną cegłą w Szczecinie. Dreptus okolicznus, gatunek pospolity. Droniarz, miłośnik ciemnego piwa, tematyki II Wojny Światowej. Codziennie? Po prostu brodaty brzydal.
Zajrzyj w okolicę postu!
Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!
Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Kliknięcie w ikonę pokaże Ci miniaturę i tytuł.
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.