Statki i okręty / Schiffe und Kriegsschiffe

Kapitan Barends i szczecińska Auguste Victoria 

Historie ukryte za detalami...

Za zwykłym statkiem zwodowanym w dawnym Szczecinie stać mogą niezwykłe historie. Na pokładzie transatlantyków, które wodowano nad Odrą znajdowali się sławni ludzie - prezydenci, wynalazcy, pisarze, odkrywcy, podróżnicy. Krótki wątek związany z sławną książką "W osiemdziesiąt dni dookoła świata" miał miejsce na statku zbudowanym w Szczecinie.

W temacie warto zaznaczyć na początku jedną rzecz – na fotografii widzimy „poprzedni” statek Augusta Victoria, niż ten pokazywany kilka razy pod poniższymi linkami. Tutaj może mnie ktoś poprawiać -jaka „Augusta”, chodzi o „Auguste”! Poczytaj do końca, czytelniku 🙂 Ten statek, który widzimy na załączonym zdjęciu ukończono w grudniu 1888 roku. Pierwotnie planowano nazwać ten statek „Normannia”, jednak zdecydowano się uhonorować Augusta Victorię, zaś poprzednią nazwę otrzymał statek zwodowany w 1890 roku, nieco większy. Ciekawostką jest to, że szczeciński transatlantyk Augusta Victoria był pierwszym „kontynentalnym liniowcem” (nie wliczając tych budowanych w Wielkiej Brytanii), jaki posiadał napęd złożony z dwóch śrub. Swój dziewiczy rejs zwodowana w Szczecinie „pierwsza” Auguste Victoria wypłynęła 10 maja 1889 roku z Hamburga przez Southampton do Nowego Jorku. Ciekawostką jest postać Elizabeth Jane Cochran, znanej pod pseudonimem Nellie Bly, popularnej na przełomie XIX i XX wieku dziennikarki oraz postaci, która „rzuciła wyzwanie” w stronę Julesa Verne i jego „Dookoła świata w odziemdziesiąt dni”.

W tej książce bohaterem był Phileas Fogg, a Nellie Bly, rzucając „wyzwanie” w 1889 roku była na pokładzie zwodowanej w Szczecinie Auguste Victoriaktóra na pełnej mocy płynęła do Europy. Jej wyścig dookoła świata zabrał 72 dni. Ciekawostką jest też coś innego – magazyn World organizował konkursy, w których ludzie mieli, co do sekundy przewidzieć przybycie słynnej Bly do konkretnej lokalizacji. Nagrodą główną była podróż po Europie. Znana podróżniczka miała okazję osobiście poznać „inicjatora” swoich przygód – Julesa Verne.

Rekordem jednak był rejs wcześniejszy – 11 października 1889 roku transatlantyk zawinął do Nowego Jorku po podróży trwającej zaledwie 5 dni i 17 godzin. Wyczynu dokonał kapitan Adolph Albers (1843–1902). Do historii dał radę zapisać się z fotografii jeden z kapitanów – widzimy go na załączonej fotografii. Był nim kapitan Heinrich H. Barends, dowodzący statkiem w początku lat dziewięćdziesiątych XIX wieku – widnieje jako kapitan w rejsach na Morze Śródziemne oraz do Norwegii w 1899 roku. Załączoną fotografię wykonał Wilhelm Dreesen w 1898 roku. Kapitan stoi po prawej, to ten z brodą.
Możesz skorzystać z wpłaty poprzez zrzutka.pl przyciskiem poniżej, otrzymując personalne podziękowania na naszej grupie Facebook!
DZIĘKUJEMY!
Utrzymanie strony WWW i licencji 55%
W kolejnych latach (~1894) kapitanem jest pan o nazwisku Kaempff. W roku 1897 statek przechodzi remont w słynnej Harland & Wolff w Belfaście, w której za kilkanaście lat rozpocznie się budowa transatlantyków serii Olympic – wśród sławnej trójki był oczywiście Titanic. W trakcie tej przebudowy zmieniono też nazwę, która od początku była delikatnie błędna – literkę a zamieniono na e, przez co statek „poprawnie” nazywał się Auguste Victoria. Usunięto też środkowy maszt.
Niestety, zbudowany w późnych latach osiemdziesiątych XIX wieku transatlantyk nie daje rady konkurencji. Zostaje sprzedany w 1904 roku rosyjskiej flocie i przerobiony na krążownik, okazuje się jednak że jest za wolny i za ciężki – staje się więc okrętem zwiadowczym. Tutaj warto wspomnieć, że od lutego 1904 roku trwała wojna rosyjsko-japońska. Okręt nie bierze udziału w walkach i w 1907 roku powraca do miejsca narodzin – Szczecina – na złomowanie. Dwa lata wcześniej w Szczecinie trwa budowa nowego transatlantyku, który spłynie w 1906 roku i zastąpi poprzedni nosząc nazwę Kaiserin Auguste Victoria. O nim niżej:

Źródła i odnośniki

Na bazie opracowań własnych oraz hasła w angielskiej wersji Wikipedii

Poprawka?

Kliknij i daj znać!

Ostatnia aktualizacja 2 lata temu

Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook „Szczecin Znany i Historycznyklikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!

Post na FB

Skomentuj na Facebooku lub podziel się postem ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin