Most Dworcowy / Bahnhofbrücke

Most Dworcowy w Szczecinie w szczególe 

Niemal wszystkie mosty były zwodzone

Zasadą w dawnym Szczecinie było to, by najważniejsze mosty można było podnosić - zwodzony był Most Kłodny, Dworcowy, Hanzy (Długi), czy też Most Cłowy. Dziś? Dziś z trudem szukać tego typu mostów w Szczecinie, jednym z nich jest zabytkowe przęsło mostu kolejowego na Regalicy.

Bywają takie fotki, które mimo upływu dziesiątek lat od ich wykonania zachwycają detalami. Fotografia jest tak ostra w oryginale, że można liczyć z ilu splotów zrobiono… koszyk… Tak. Dobrze czytasz.
Koszyk.
Taki po lewej stronie obok opierającego się o nabrzeże mężczyzny z czapką. Bohaterem głównego kadru jest nieistniejący dziś Bahnhofbrücke, czyli Most Dworcowy. Jego malutkie pozostałości mamy dziś na Kępie Parnickiej, konkretnie dwie widoczne w tle (i na zbliżeniu) wieżyczki. Niestety z dużych bajkowych wieżyczek nic nam nie zostało, może nie licząc jakiś fundamentów na dnie Odry.
Budynki po lewej stronie pokazywał nam kiedyś Jacek:
https://www.facebook.com/…/Szcze…/posts/638834596752897/
Dawny projekt mostu z bogatymi metalowymi zdobieniami pokazywałem tutaj:
https://www.facebook.com/…/Szcze…/posts/922389165064104/
A w linku ostatnim to, jak most wyglądałby dzisiaj w okolicy przystanku tramwajowego, tutaj:
https://www.facebook.com/…/Szcze…/posts/550156138954077/

I cały czas miastu powtarzam – nie Most Kłodny do odbudowy, a Most Dworcowy. Co da nam kolejny most obok Trasy Zamkowej? Tylko tyle, że będzie łatwiej w trakcie imprez na Łasztowni dojechać lub ominąć. Niewiele więcej. Przy baszcie i tak jest już galimatias zjazdów i rozjazdów, z których i tak mało kierowców korzysta.
A co dałby nam Most Dworcowy? Przede wszystkim obejście Kępy Parnickiej, na której buduje się osiedle. Drugie buduje się na rogu Łasztowni, a trzecie na Wyspie Zielonej. Architekt miasta kopa w pupę i do zwolnienia 😉
Niektórzy bakają, że jak powstałby Most Dworcowy to natychmiast ruch omijałby Most Długi skręcając na południe… Ta… A to da się przecież zablokować – tworząc z Heyki ulicę ruchu uspokojonego z wyniesionymi skrzyżowaniami. Do tego warto zajrzeć na dawne wizje niemieckie – ulica Heyki miała z czasem przechodzić w przeprawę na lewą stronę Odry. Nawet dziś patrząc na układ drogowy, wejście przez Odrę w stronę Madalińskiego Dąbrowskiego daje nam piękną obwodnicę centrum od południa.

Zajrzyj w okolicę!

Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!

Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Wiele postów znajdujących się w bliskiej odległości gromadzi się w grupy – je możesz rozdzielić kliknięciem na ikonę.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Poprawka?

Kliknij i daj znać!

Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook „Szczecin Znany i Historycznyklikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!

Post na FB

Skomentuj na Facebooku!

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin