Bollwerk / Nabrzeże Wieleckie

Na wycieczkę po porcie szczecińskim? 

Szczegółowy widok z innego świata

Dawny Bollwerk, a konkretniej specjalne miejsce w dawnym Szczecinie - Dampfschiffsbollwerk - czyli bulwar parowców był bardzo prestiżowy. Cumowały tam, tuż obok dobrego hotelu oraz linii tramwajowej statki pasażerskie. Jeżeli płynąc ze Szczecina to właśnie stąd!

Dzisiaj wielu tęskni za takimi kadrami. Fakt faktem przydałoby się więcej ruchu małych stateczków na Odrze i pod Wałami Chrobrego, z drugiej strony jak już taki są – znane nam Odra Queen i Peene Queen to jakoś nie chcemy nimi popłynąć ze znajomymi albo zabrać dzieciaki w podróż po porcie. Jak pojawiają się żaglówki, barki wycieczkowe z Niemiec, Berlina lub Stralsundu to też nie chcemy ich zobaczyć. Wielu szczecinian siedzi na lądzie i wzdycha “kieeedyś to było”, ale nie pójdzie wynająć żaglówki albo motorówki oraz nie opłaci wycieczki katamaranem po rozlewiskach. Młodzieżowo i “memicznie” można napisać, że “teraz to już nie chcę, foch” 😉 Podsumować powyższe mogę tylko w jeden sposób – #ruszdupę i zadzwoń zapytać kiedy można popływać po porcie, zabierz mamę, babcię, dzieciaki, kumpla lub kumpelę! 🙂

W mojej ocenie okolice Szczecina wciąż są turystycznie i “wodnie” nieodkryte. Brakuje nam większej ilości stateczków, które oferowałyby wycieczki po rozlewiskach. Według mnie świetnym rozwiązaniem byłby stateczek oferujący możliwość spuszczenia kajaków i wycieczkę po rozlewiskach Odry z przewodnikiem. To jednak duże koszty, zarobek głównie w okresie letnim oraz obowiązek zapewnienia kajakarzom bezpieczeństwa. Oraz oczywiście liczenie się z tym, że kajakarz może po prostu… nie wyrobić… takiej wycieczki, na którą porwał się z fotela przed komputerem. Z drugiej jak wspominałem – tęsknimy za statkami pasażerskimi na Odrze. Z jeszcze innej strony musimy zadać sobie pytanie – jak wielu z nas podróżowałoby nimi, by mogły utrzymać się na rynku? Raczej niewielu – zmieniła to wygoda (samochód), koszty podróży oraz oczywiście bliskość granicy.

Parowiec Blücher

Pocztówkę wydawała firma, której właścicielem był Friedrich Betthausen, a ten swój biznes prowadził przy Wilhelmstr. 1, dziś to ulica Michała Drzymały. Budynek, w którym pan Friedrich miał swoje wydawnictwo, niestety nie istnieje. Miał też swoją firmę na Klosterhof 17, czyli dzisiejszej Wyszaka, w miejscu wjazdu do miasta z Trasy Zamkowej. Pocztóweczkę wysłano 18 stycznia 1936 roku i ostemplowano datami zimowych igrzysk olimpijskich, jakie odbywały się w Garmisch-Partenkirchen.
Po prawej stoi przy nabrzeżu parowiec Blücher, na pokłądzie którego widzimy po prawej stronie siedzącego mężczyznę. Czy spodziewał się, że będzie częścią kadru, jaki obejrzymy po ponad 80 latach? Po lewej stronie portowy mini wycieczkowiec Theodor Körner. Jeszcze mocniej z lewej strony kadru mamy nieistniejącą dziś zabudowę z widoczną głębiej wieżyczką hotelu Terrassenhotel. Aktualnie mamy tu filary Trasy Zamkowej. Więcej mogę napisać o tym malutkim wycieczkowcu – był to statek należący do firmy żeglugowej, którą prowadził Carl Müller, a sam stateczek zwodowano w 1889 roku. Według odwrotu kartek firmowych z stateczkiem pan Carl swoją firmę prowadził na dawnej Unterwiek 16, czyli przy ulicy Jana z Kolna. Numer 16 znajdował się u stóp dzisiejszego Teatru Polskiego.

Wycieczkowiec Theodor Körner

Co ciekawe, podobnie jak wiele innych “salonowców”, tak i ten posiadał składany daszek, który można było dowolnie rozciągać na stelażach, by uchronić pasażerów przed słońcem lub deszczem. Było to popularne rozwiązanie na wielu innych małych wycieczkowcach, które budowane są nawet dzisiaj. I TAK! Bywają też w Szczecinie, przypływając tu z Niemiec. Kim był sam Theodor Körner? Jeżeli mnie szybki “search” nie mylił, był niemieckim poetą. Raczej mało prawdopodobne by taki mały uroczy statek nosił ówcześnie nazwisko żyjącego jeszcze Theodora Körnera, wiedeńskiego polityka, który miał trochę jaj przeciwstawiać się zapędom różnych partii oraz odsiedział niemal rok więzienia. Inną ciekawostką jest, że dziś również pływa niemiecki wycieczkowiec o tej samej nazwie zbudowany w 1965 roku.
Los małego wycieczkowca, który widzimy na górnej fotografii w galerii jest mi nieznany, ale według kilku informacji z sieci prawdopodobnie został zbombardowany w trakcie II Wojny Światowej i mógł być przeznaczony na złom – jeżeli ktokolwiek ma dodatkowe informacje odnośnie tego konkretnego niewielkiego wycieczkowca, zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach. W przypadku potwierdzonych informacji dodam je do całej treści tej publikacji. Datę ostatniej aktualizacji można znaleźć poniżej w stopce informacyjnej po lewej stronie.

Zajrzyj w okolicę!

Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!

Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć “Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Wiele postów znajdujących się w bliskiej odległości gromadzi się w grupy – je możesz rozdzielić kliknięciem na ikonę.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Poprawka?

Kliknij i daj znać!

Ostatnia aktualizacja 2 lata temu

Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook “Szczecin Znany i Historycznyklikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!

Post na FB

Skomentuj na Facebooku lub podziel się postem ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin