Każde duże miasto miało, ma i będzie mieć różne plany rozwoju. Przedwojenny Stettin też nie próżnował - w ówczesnym Szczecinie planowano gigantyczne linie kolejowe, masę nowych dworców, linie przeładunkowe, a także wielkie inwestycje w porcie. Jeżeli dawne wizje zostałyby zrealizowane port w Szczecinie były pięciokrotnie większy. Do przerobienia na baseny portowe poszedłby między innymi Ostrów Mieleński.
Pewnie zaraz mnie ktoś zaatakuje za „proniemieckość”, ale może poruszmy pewien temat Wiecie jak mógłby wyglądać port w Stettinie gdyby Niemcy wygrały wojnę? Przeglądając mapy z dysku, by dodać je do innego postu przypomniałem sobie o ciekawej mapie „stettińskiego” portu. Nie jest to dokładnie mapa portu, a projekt i wizja jego znaczącej rozbudowy. Widzimy na niej zupełnie inny układ niż znamy dzisiaj. Można powiedzieć, że gigantyczny. Do postu załączam trzy grafiki – wspomnianą mapę, nałożenie jej na dzisiejszy kadr oraz oczywiście jak to wygląda dziś (w kadrze z Google Maps 2017).
Na kiedy można ją datować? Na pewno widzimy Breslauer Bahnhof (Dworzec Wrocławski) powstały w 1877 roku, widzimy również Hakenterrasse (Wały Chrobrego) powstające w pierwszych latach XX wieku. Zdaje się też, że istnieje elektrownia przy Gdańskiej – duży czarny obiekt – zbudowana w 1912. Zaznaczona jest grobla w miejscu Duńczycy. Również Elewator Ewa zdaje się być jeszcze nie oznaczony na tej mapie. Dokładną pierwszą publikację podał Bartosz, wskazując datę publikacji planów – 1925. Elewator powstał w 1935, a jeszcze go tutaj chyba nie ma.
Na planie widać na przykład przekop w miejscu Wyspy Grodzkiej oraz przedłużenie Łasztowni. Widać również zakopany Kanał Wrocławski, obok którego powstałby kolejny duży kanał portowy do przeładunków. W dużej części zasypana byłaby Duńczyca, która zamieniłaby się w port. Podobnie Ostrów Mieleński zmieniłby się całkowicie – z zielonej wysepki w strefę portową. Cały „cypel” z ogródkami na Ostrowie Grabowskim byłby przerobiony na port.
Łącznie według wizji miało istnieć dziewięć dużych basenów portowych oraz dziesiątki kilometrów linii kolejowych. Między Hryniewieckiego, a Stanisława Kujota (wschód od zarządu portów) miała powstać wielka siatka kolejowa.
Twórca całego tego zamieszania na Szczecin Znany i Historyczny, grzebiący pod każdą przedwojenną cegłą w Szczecinie. Dreptus okolicznus, gatunek pospolity. Droniarz, miłośnik ciemnego piwa, tematyki II Wojny Światowej. Codziennie? Po prostu brodaty brzydal.
Zajrzyj w okolicę!
Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna – możesz ja kliknąć i oddalić widok, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Wiele postów znajdujących się w bliskiej odległości gromadzi się w grupy – je możesz rozdzielić kliknięciem na ikonę.
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.
Poprawka?
Kliknij i daj znać!
Możesz znaleźć ten post na naszej grupie Facebook „Szczecin Znany i Historyczny” klikając na ikonkę po prawej stronie. Prócz tego postu znajdziesz tam wiele innych, które nie są publikowane na naszej stronie. Masz coś ciekawego w temacie historii Szczecina? Nasza grupa to właśnie miejsce dla kogoś takiego jak Ty!
Post na FB
Skomentuj na Facebooku!