Szarotki / Blumenstraße

Przedwojenna katastrofa tramwajowa w Szczecinie – róg Szarotki 

Nie tylko ta z 1967 roku...

W Szczecinie miały miejsce inne katastrofy, w jakich z różnych przyczyn ucierpieli lub zginęli ludzie, w wyniku wypadków tramwajowych. Do najbardziej znanej i najtragiczniejszej doszło w 1967 roku, ale inna miała miejsce w zapomnianym historycznie miejscu, o którym dopiero ten post przypomina po niemal stu latach od wydarzeń.

Kliknij i rozwiń spis treści

Kiedy ten post został najpierw umieszczony na naszej grupie Facebook, pojawiła się masa komentarzy wspominających katastrofę tramwajową, jaka miała miejsce w Szczecinie, ale po II Wojnie Światowej. Mimo, że post dotyczył wątku uchwyconego w dawnej przedwojennej prasie. Wątek był o tyle ciekawy, że nie tylko ukazywał tragiczne wydarzenie sprzed niemal 100 lat, ale również kadr na ulicę, jakiej niemal nie znamy z fotografii przedwojennych – widzimy na niej nieistniejące dziś kamienice. Mimo, że jakość zdjęcia jest typowo „prasowa”, pozwala nam to ukazać, jak wyglądał kiedyś Szczecin na rogu Szarotki i Sławomira. Wróćmy na chwilę do tematu katastrofy powojennej, bo młodsze pokolenie, które też może czytać tę wzmiankę prasową może nie kojarzyć o jakie wydarzenie chodzi i gdzie miało miejsce.

Pewnie wielu z Was, tych starszych, pamięta lub słyszało o katastrofie tramwajowej w Szczecinie, do której doszło obok dzisiejszego hotelu Focus, rzut beretem od Baszty Panieńskiej, na ulicy Wyszaka. Tragedia miała miejsce 7 grudnia 1967 roku, a tramwaj miał numer 6. Ówcześnie rozpędzony skład nie wyhamował i położył się na boku, przygniatając wewnątrz wiele osób, zaś sam tramwaj był wtedy mocno przeciążony ilością pasażerów. Dzisiaj temat z dawnej prasy dotyczący również katastrofy tramwaju numer 6, ale niemal… 100 lat temu. Można napisać, że szóstka jest trochę pechowa, akurat w Szczecinie 🙁 Prasa z 25 stycznia 1930 roku donosiła, że do tragicznego wypadku doszło o godzinie 7:45 rano, 5 osób zginęło, a 17 zostało rannych.

Wypadek wyglądał bardzo groźnie – tramwaj składał się z głównego wagonu oraz doczepianego z tyłu starszego modelu i jechał z dawnego Grabow (Grabowo) przez Kochstraße i dalej do Blumenstraße. Na dzisiejsze to kierunek od Sławomira w kierunku Szarotki. Niektórzy mogą być w gigantycznym szoku, że po ulicy Sławomira jeździł kiedyś tramwaj… Taka była historia – elementy podtrzymujące dawną trakcję są widoczne na niektórych kamienicach tej ulicy do dziś. Do wypadku doszło na łuku drogi łączącym Szarotki i Sławomira. Kadr załączony do dawnej wzmianki prasowej pokazuje nam kadr od strony Szarotki, mając za plecami ulicę Łady oraz Odrę, po prawej znajduje się wjazd w Sławomira, a daleko za kadrem i latarnią oraz uwiecznionym zbiegowiskiem byłaby ulica Malczewskiego – kamienicę z prawej strony oznaczono na mapie po postem.

Hej! To wycinek historii!

Tekst, który czytasz jest tylko fragmentem całego wątku - pamiętaj, że to tylko wycinek z gazety lub dawnego artykułu.
Opis może nie zawierać bardzo precyzyjnych detali.

Drugi wagon wyskoczył z szyn, zerwał połączenie z głównym wagonem i siłą rozpędu obracając się na bok uderzyła w kamienicę mieszkalną przy Blumenstraße (Szarotki). Dzisiaj po kamienicy po lewej nie ma śladu, znajdował się po lewej stronie załączonego kadru porównawczego. Jeżeli ktoś bardzo mocno nie wierzy w to, że na Sławomira jeździł kiedyś tramwaj to wystarczy „spacer weryfikacyjny” – do dziś na kamienicach są zaczepy pod trakcję. Wezwano natychmiast straż, która uratowała pasażerów, ale dwie osoby zmarły po przewiezieniu do szpitala. Relację przekazał jeden z pasażerów samochodu, który był obok – mówił, że tramwaj zbyt szybko wszedł w zakręt, mimo hamowania. Dwie osoby prawdopodobnie zginęły w samym wypadku, gdy leżały nieruchomo na ziemi. Dzięki tej tragedii znamy fotografię z ulicy Szarotki w stronę skrzyżowania z Swarożyca i dalej Malczewskiego. Cenna jest o tyle, że spora część tej zabudowy nie przetrwała. Niestety, prasa nie podała listy ofiar przedwojennej katastrofy, ale byłoby to możliwe do ustalenia – niestety niezwykle czasochłonne – wymagałoby to analizy zachowanych aktów zgonu z okolicy daty wydarzenia.

Wirtualna karma

Redakcyjny kiciuch i jego pełna miska
50 zł Jednorazowo
  • Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
  • Ranga "Mini Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
  • Wirtualna piona! Dzięki takim ludziom jak Ty możemy opłacać licencje, serwer oraz domenę.

Na serwer

Koszty, licencje... 💝
100 zł Jednorazowo
  • Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
  • Ranga "Średni Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym
  • Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem
Dobry wybór

Zdecyduję samemu

Dzięki za 5 zł lub nawet 500 zł!
Dowolnie Jednorazowo
  • Twój kafelek w Galerii Wspierających jeżeli chcesz!
  • Ranga "Wspieracz" na Forum Dyskusyjnym zależna od kwoty (Mini 50+, Średni 100+, Wielki 200 +)
  • Podziękowania personalne na Grupie Facebook specjalnym postem przy wsparciu od 100 zł

Widzę BŁĄD, mam sugestię!
Ostatnia aktualizacja 1 miesiąc temu
Możesz zgłosić problem lub propozycję rozwinięcia guzikiem poniżej albo dołącz do nas na forum dyskusyjnym. 

Zajrzyj w okolicę postu!

Po prawej stronie znajdziesz mapę z lokalizacją omawianego tematu. To mapa interaktywna!

Możesz ja kliknąć i oddalić widok kółkiem myszy, co pozwoli Ci zobaczyć inne posty znajdujące się w tej okolicy. Możesz użyć „Mapy Historycznej” Szczecina, by zobaczyć ją w pełnej formie. Kliknięcie w ikonę pokaże Ci miniaturę i tytuł.

Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Dodaj komentarz

Historyczny Szczecin